top of page

Onze werkwijze

Hoe het Sociaal Fonds stap voor stap ondersteunt.

Ontdek onze werkwijze

Iedere hulpvraag is anders, daarom werkt het Sociaal Fonds altijd met maatwerk. Na een verzoek wordt eerst bepaald of er sprake is van een crisissituatie, zoals huurachterstand of afsluiting van energie. Is dat zo, dan wordt direct gehandeld en contact opgenomen met schuldeisers of woningbouw om rust te creëren.

​

Daarna worden financiële gegevens verzameld en volgt een intakegesprek. Samen wordt de situatie in kaart gebracht en een maandbegroting opgesteld. Het fonds helpt zelf, of verwijst wanneer nodig door naar instanties. Het doel: overzicht, rust en herstel, zodat niemand er alleen voor staat.

1. Verzoek om hulp bij de Stichting Sociaal Fonds COA 

Je kan een verzoek om hulp doen via het e-mailadres van het Sociaal Fonds 

sociaalfondscoa.nl en/of bellen met telefoonnummer: 06 20400404

 

2. Crisissituatie bepalen 

Het fonds kijkt samen met jou of er sprake is van een crisissituatie. Bijvoorbeeld acute huisuitzetting, afsluiting van energie etc.

​

3. Crisissituatie stabiliseren 

Als er sprake is van een crisissituatie, dan nemen we afhankelijk van de situatie contact op met bijvoorbeeld de woningbouwcoöperatie, deurwaarders, incassobureaus etc. Het fonds probeert daarmee tijd te “kopen” en tot een snelle en vaak tijdelijke (tussen) oplossing te komen. Bij een achterstand van de huur kan het fonds het achterstallige bedrag betalen om huisuitzetting te voorkomen. Hoe en of dit bedrag verrekend gaat worden met bijvoorbeeld het salaris wordt dan in een later stadium bekeken. Maar eerst proberen we je uit de crisissituatie te halen. 

​

4. Financiële gegevens verstrekken 

In alle gevallen, wel of geen crisissituatie vraagt het fonds om jouw financiële gegevens zoals inkomsten, vaste uitgaven en bankafschriften, en om toestemming op te vragen zoals BKR-gegevens en het opvragen van eventuele huurachterstanden bij woningbouwverenigingen. Deze gegevens zijn nodig om de financiële situatie van de aanvrager te beoordelen. Zonder deze gegevens kan het fonds niets voor je betekenen. Uiteraard wordt zeer vertrouwelijk met deze gegevens omgegaan. 

​

5. Intakegesprek 

De schuldhulpverlener van het Sociaal Fonds of een van de bestuursleden van het fonds plannen een gesprek met je in. Tijdens dit gesprek proberen we in beeld te krijgen welke financiële problemen er zijn en hoe die zijn ontstaan. Ook bespreken we samen met jou dat het fonds je door kan verwijzen naar andere hulpverleners/instanties omdat er bijvoorbeeld ook sprake kan zijn van sociale problemen en/of medische problemen. 

​

6. Advies 

Als het fonds aan de hand van de ontvangen financiële gegevens het intakegesprek en na het opstellen van een maandbegroting een duidelijk beeld heeft van jouw situatie, dan maken we een nieuwe afspraak met je om ons advies door te nemen en de vervolgstappen door te nemen.

​

7. Wat kunnen vervolgstappen zijn 

Zoals we ook al in het intakegesprek hebben vermeld kan het fonds je doorverwijzen als daar aanleiding toe is. Bijvoorbeeld naar het bedrijfsmaatschappelijk werk bij sociale problemen of naar de schuldhulpverlening in de gemeente waar je woonachtig bent, omdat de problematiek te groot is en er bijvoorbeeld een wettelijk schuldsanering (WSNP) aangevraagd moet worden. Het fonds kan ook jouw schuldeisers aanschrijven en vragen om een aantal maanden “rust”. 

​

8. Financiële rust 

Financiële problemen ontstaan niet ineens. Vaak is er sprake van een lang voortraject en de bijbehorende stress. Om die reden vragen we aan de schuldeisers om een paar maanden tijd, zodat jij even bij kan komen en het fonds meer tijd heeft om alles in kaart te brengen. Vaak werken deurwaarders/schuldeisers daaraan mee.

​

9. Maandbegroting en aflossingscapaciteit 

Om een regeling te kunnen treffen, moet er duidelijkheid zijn over jouw aflossingscapaciteit. Daarom moeten we via een maandbegroting, wat zijn jouw inkomsten en uitgaven, in kaart brengen wat je per maand zou kunnen aflossen.

​

10. Maatwerk 

Begeleiding is altijd maatwerk en het voert te ver om hier alle mogelijkheden uitgebreid te bespreken.

​

11. Wat kan je van het fonds verwachten en verwacht het fonds van jou 

Je kan van het fonds verwachten dat zij er alles aan zullen doen om jou te helpen en zullen regelmatig gesprekken met je voeren over de voortgang. Als we dat zelf niet kunnen en je door moeten verwijzen naar bijvoorbeeld hulpverleners in je eigen gemeente, dan gaan wij met je mee voor een 1e gesprek om jouw situatie toe te lichten en blijven we een vinger aan de pols houden.

​

Wij verwachten van jou, dat je ons alle gevraagde gegevens zal verstrekken en geen zaken zult verzwijgen die noodzakelijk zijn om jou te begeleiden. En dat je je volledig zal inzetten om uit de problemen te komen. We helpen je graag, maar onze hulp is niet vrijblijvend, ook niet als we bij een gemeente moeten aankloppen.

bottom of page